Followers

Friday, May 23, 2014

Makan Vitamin Punca Bayi dalam Kandungan Besar?


"Tahniah! Dengar berita dah selamat bersalin baby boy ya? Ibu n baby sihat? Berapa berat baby?

"Alhamdulillah, dah bersalin semalam. Ibu dan baby sihat... Baby 3.95kg.. Terkejut gak saya, besar baby. Ni sebab makan vitamin Shaklee la ni.."

-.-

Ahaa... sounds familiar?? Saya kerap juga dengar ibu mengeluarkan statement bayi lahir besar disebabkan makan vitamin masa mengandung. Saya tak setuju langsung.

Kenapa? Ini pengalaman saya sendiri:


Yang sebenarnya, sewaktu mengandunglah ibu kena jaga pemakanan. Ibu tak boleh makan ikut selera dan nafsu. Kawal-kawal sikit :) Salah satu punca sebenar bayi terlalu besar dalam kandungan ialah, pemakanan ibu yang tinggi gula dan karbohidrat. Tapi bukan itu sahaja. Ada faktor-faktor lain yang menyumbang.

Terdapat beberapa faktor sebenarnya yg boleh menyebabkan bayi membesar lebih daripada berat yg normal ketika di dalam kandungan. Antara faktor yg telah dikenalpasti ialah:
  • Keturunan - ibubapa yang besar kebiasaannya melahirkan bayi yang besar.
  • Terlalu banyak kenaikan berat badan ibu semasa mengandung.
  • Ibu dengan paras gula tinggi di dalam darah semasa mengandung - contohnya, ibu yang mengidap kencing manis (diabetes) semasa mengandung.

Sumber: MyLittleYaya, laman web Bahagian Pendidikan Kesihatan, KKM


Oleh itu, ibu-ibu jangalah takut utk consume vitamin semasa mengandung. Suplemen sangat bagus untuk perkembangan janin, kerana dalam dunia serba moden hari ini, sukar untuk amalkan diet yang sihat dan seimbang. Walaupun masak sendiri, sayur dan buah yg ditanam tu pun khasiatnya dah tak sama macam dulu-dulu. Dengan tumbuhan GMO, tanah yg kurang zat dan macam-macam lagi. Maka suplemen ini membantu mengisi ruang-ruang kosong nutrisi dalam badan!

Jika berminat mencuba set kehamilan Shaklee yang SEMULAJADI, SELAMAT & BERKESAN, boleh hubungi saya segera. Jemput baca lanjut tentang Set Kehamilan Shaklee DI SINI (klik).

"Ye lahhh...lepas 4 bulan selera makan memang menjadi-jadi. Kadang tu makan nasi 3 kali sehari.. Lain kali nak kena jaga makan lah..Ibunya pun senang sikit nak slim balik pastu ;p"


Berminat untuk jana pendapatan melalui biz Shaklee, ataupun untuk dapatkan vitamin Shaklee?
Hubungi saya segera!

Aini Hayati Luey
ID Shaklee: 852412
sms/whatsapp: 012-2897359

COD sekitar Putrajaya; Pengeposan ke seluruh Malaysia!
Klik SINI untuk senarai pengedar Shaklee berdekatan anda!

** Semua testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...