Followers

Thursday, March 14, 2013

Sakit Belakang - Punca & Cara Atasinya

Assalamualaikum,

Pernah tak rasa sakit belakang? Sakit belakang ni boleh disebabkan banyak faktor. Bukan orang tua sahaja yang biasa alami sakit belakang. Orang muda pun ada juga yang alami masalah ni. Jom kenalpasti punca-punca penyebab sakit belakang ni..


Punca-punca Sakit Belakang




1. Postur badan yang tidak betul - Sakit belakang boleh terjadi jika anda sentiasa berjalan, duduk atau berdiri seperti orang malas. Tabiat ini akan menyebabkan otot tegang, kaku, sakit belakang, sakit leher dan kelesuan.

2. Kurang senaman - Otot yang menyokong tulang belakang perlu dilatih dengan senaman dan regangan agar kekuatan otot itu dapat dikekalkan.

3. Stres - Stres boleh menyebabkan otot belakang menengang dan hilang keseimbangan badan. Ini boleh mencederakan belakang anda.

4. Kegemukan - Perut yang besar atau buncit akan memberi beban kepada tulang belakang dan menegangkan abdomen anda.

5. Tersalah urat belakang - Ini boleh terjadi sekiranya anda membuat sesuatu dengan cara dan postur yang salah. Anda boleh menegangkan atau mengoyak bahagian belakang dengan hanya membongkok, mencapai/mendongak untuk mengambil sesuatu dan mengangkat barang dengan cara yang salah.

6. Piring ruas tulang belakang tergelincir - Kadangkala piring/ cakera ruas tulang belakang tergelincir daripada kedudukan asalnya dan akan menekan saraf di belakang. Ini menyebabkan kesakitan, lemah dan kebas-kebas di kaki. Anda dinasihatkan agar mendapatkan rawatan doktor dengan segera.

Sumber: IloveIslam

Walaupun kehamilan tidak tersenarai dalam punca-punca di atas. Tapi saya pasti gejala ini adalah biasa di kalangan ibu hamil. Betul tak? Walaupun adalah 'biasa' bagi ibu mengandung mengalami sakit belakang, namun ia boleh dielakkan. Badan anda mengalami banyak perubahan semasa hamil dan pastinya ia sedikit sebanyak memberi kesan pada kesihatan si ibu.

Mengapa anda mungkin sakit belakang/pinggang semasa hamil
  • Perubahan postur badan
  • Perubahan pada taburan berat badan
  • Perubahan hormon yang menyebabkan tisu penyambung meregang
  • Keletihan otot-otot.




Senaman membantu!
  • Bersenamlah selama sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari dan badan anda akan sihat serta bertenaga. Dapatkan nasihat doktor sebelum bermula.
  • Berenang pada kelajuan yang sesuai dengan anda, di kolam renang yang bersih dan berklorin.
  • Berjalan atau berbasikal pada kelajuan yang sesuai dengan keselesaan anda iaitu pastikan anda dapat bernafas dan bercakap dengan selesa.
  • Lakukanlah senaman ringan seperti senaman regangan otot untuk membina keanjalan otot.
  • Lakukan senaman angkat berat dan menolak rintangan/beban untuk membina kekuatan dan tona otot.

Sumber: MommaMia, Positive Parenting

Selain menjaga postur tubuh, ibu hamil juga perlu semak balik sama ada keperluan kalsium tubuh telah dipenuhi atau sebaliknya. Kerana ia juga boleh menjadi salah satu penyebab kepada sakit belakang / pinggang. Dengan penjagaan postur tubuh yang baik disertakan pengambilan kalsium yg mencukupi, insyaAllah sakit belakang/pinggang dapat dikurangkan.

Jom baca kelebihan Ostematrix (Kalsium magnesium) Shaklee yang terbukti banyak khasiatnya di sini.

Jangan lepaskan tawaran hebat harga promosi OSTEMATRIX SHAKLEE bagi bulan Mac 2013 ;)


** Semua testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan. 

Boleh hubungi saya melalui:

sms/whatsApp: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey
ID Shaklee: 852412

1 comment:

Ibu Lala said...

Sy pun skt blkg. Tp x tau nak ckp cam mana. Rs cam angin gitu. Ada masa masa dia yg jd gitu. Risau. Takut sakit jantung je. Rs mcm tercekik sesuatu pun ye jugak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...