Followers

Saturday, December 29, 2012

Ibu Mengandung dan Simpul Biawak (Kekejangan Kaki)

Assalamualaikum,


Ibu mengandung dan 'simpul biawak' seolah-olah sangat sinonim. Saya sendiri ada pengalaman merasainya waktu anak ketiga. Ya Allah.. sakitnya jangan cakap lah! Walaupun tak sampai satu minit kejadian berlaku, tapi terasa macam SATU JAM!! Kalau boleh tak nak dah berulang lagi.


Jom baca, apa punca simbul biawak atau kekejangan otot kaki dan cara mengatasi serta menghindarinya.

Kekejangan kaki atau nama gelaran Simpul Biawak adalah masalah biasa semasa hamil, dan ia biasa berlaku terutamanya dalam trimester kedua dan ketiga. Ia dikatakan berlaku disebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot, yang membuatkan otot anda menjadi kejang.

Berikut ialah beberapa kemungkinan punca kekejangan kaki berlaku semasa hamil: 

• Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah. Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan anda.

• Uterus (rahim) anda yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki anda. Ini, serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki anda.

• Terlalu keletihan membawa perut yang semakin membesar.

Apakah cara untuk melegakan kesakitan ini?

• Buat regangan. Mulakan dengan menegakkan kaki dan gerakkan tapak kaki perlahan-lahan. Mula-mula, anda akan berasa sakit tetapi perlahan-lahan kesakitan itu akan hilang. (Rujuk gambar bawah)





• Urut otot yang kejang itu.

• Jalan perlahan-lahan sehingga kesakitan benar-benar hilang dan anda boleh berjalan seperti biasa.



Tips Mengelak Kekejangan Kaki Semasa Mengandung:

1. Minum air masak secukupnya (sebaik-baiknya 2-3L atau lebih)

2. Lapik kaki dengan bantal supaya kaki anda berada dalam posisi lebih tinggi daripada kepala semasa tidur.

3. Urut kaki dan betis secara lembut sebelum tidur untuk lancarkan peredaran darah.

4. Pakai stokin sokongan, dan kasut yang sesuai dan selesa sepanjang hari.

5. Lakukan senaman regangan otot sebelum tidur.

6. Elakkan terlalu banyak berdiri.

7. Mandi dengan air suam sebelum tidur.

8. Ambil suplemen kalsium magnesium. Pengambilan suplemen Ostematrix Shaklee dapat membantu mengatasi masalah ini.



Saya ringkaskan KEBAIKAN & KHASIAT OSTEMATRIX kepada ibu mengandung:


Apa kata ibu-ibu yang mengamalkan OSTEMATRIX sewaktu mengandung?

"... ostematrix mmg best.. saya masa preggy anak 2, jarang cramp.. masa anak first sokmo cramp.. hihihi.. lahirkan baby pon mudah., hubby tak sempat masuk labour room dah terberanak.. alhamdulillah.. teruskan bersama shaklee.. "
~ Puan Sri Fairus

" Masa peknen kan syaza,esp dan ostematrix antra supplemen yg saya ambil..masa peknen mmg saya selalu alami sakit belakang masa nak tidor dan masa bangun tido....tapi lepas saya amalkan ostematrix saya dah xsakit belakang mahupun sengal2 badan...dlm masa 2hari sudah nmpk perubahan yg positif....dan yang paling saya xsangka saya masih mampu dukung shaura (anak sulung saya) yg beratnya 11kg naik tangga sampai tingkat 4 sedangkan masatu saya tgah peknen 8bulan..
(rumah kami tingkat 4 tau..xde lif..sob sob)..huhu...ramai kawan2 tegur" kuatnyer kau dukung shaura naik atas tgah peknen lak tu...mesti senang nak bersalin nanti"....alhamdullilah saya mmg di permudahkan masa bersalinkan syaza.."
~ Puan Intan Azlin

"Sje nk share produk ostematrix....sy nie pregnant 7 bulan..
Mmg kerap la, malam2 kne cramp dkt betis n perut yg berulang2 setiap hari...
Baru 3 hari amalkn ostematrik, 4 bji.....mcm xpecaya lak...mlm tadi xkena langsung.. Walhal hujan lebat n cuace sjuk sangt...
Bgun pg...betapa lancarnye ' usus dicuci' hehehe....
Pasni tido lena da....xyah bgun malam nk hilangkan cramp2.... Tq shaklee :-)"
~ Puan Shida Seth


Jika anda tidak dapat memenuhi keperluan kalsium tubuh melalui pemakanan harian sewaktu mengandung (tak lalu minum susu, yogurt dsb), cubalah Ostematrix Shaklee. Dilengkapi dengan Magnesium dan Vitamin D serta mineral lain, ia mudah diserap tubuh dan tidak mendatangkan risiko batu karang! 

Sumber: babycentre, bayi-ibu


** Semua testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan. 

Boleh hubungi saya melalui:


sms/whatsApp: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey
ID Shaklee: 852412


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...