Followers

Thursday, February 9, 2012

Asid Lemak Omega 3 dan Ibu Mengandung

Assalamualaikum!


Semenjak dua menjak ni, banyak 'berita gembira' saya terima daripada kawan-kawan saya dan rakan-rakan blogger.. Yang baru berkahwin, mahupun yang sudah mempunyai 3-4 orang cahaya mata.. masing-masing seronok dengan kehadiran bayi dalam perut. Alhamdulillah, saya pun tumpang gembira. As for me, takpelah.. nanti dulu.. bagi Fikry bermanja puas-puas dulu ;)

Pemakanan seimbang dan ibu mengandung memang sangat sinonim. Daripada bekalan vitamin yang dibekalkan oleh pihak klinik usai monthly chechkup pun boleh nampak betapa pentingnya ibu-ibu mendapatkan zat secukupnya sepanjang pregnancy. Sebab bayi yang dikandung bergantung sepenuhnya kepada si ibu untuk mendapatkan segala vitamin, nutrisi dan kalori yang diperlukan untuk tumbesaran yang sihat. Ini tidak terkecuali asid lemak omega 3, kerana ia membekalkan bayi anda tenaga dan semua yang diperlukan untuk pembesaran mental dan fizikal. Omega 3 juga baik untuk kesihatan ibu mengandung itu sendiri.


Apakah Omega 3?
Omega 3 adalah sejenis asid lemak tidak tepu. Ia terdapat dalam pelbagai makanan seperti ikan, bijiran dan tumbuh-tumbuhan. Omega 3 dipanggil 'asid lemak perlu' kerana ia tidak dapat dihasilkan oleh badan dan 'perlu' diperolehi daripada makanan harian.
Jenis-jenis Omega 3
Terdapat 3 jenis asid lemak Omega 3:
  • Eicosapentaenoic acid (EPA): EPA is found primarily in fish and fish oil.
  • Docosahexanoic Acid (DHA): DHA is especially important to your body, and is also found primarily in fish.
  • Alpha-Linolenic Acid (ALA): ALA is found mostly in seeds, vegetable oils, and leafy green vegetables. It is converted into EPA and then into DHA in your body.
Omega 3 Sewaktu Mengandung
Seawal sedekad yang lalu, kepentingan Omega 3 sewaktu mengandung telah dikenalpasti. Omega 3 memainkan peranan yang besar dalam perkembangan dan pembesaran bayi dalam kandungan. Omega 3 membantu: 
  • membina sel otak
  • membentuk retina mata
  • membina sistem saraf
Omega 3 juga baik buat ibu mengandung di mana ia membantu:
    • mengurangkan kebarangkalian mendapat preeclampsia
    • mengurangkan risiko mendapat postpartum depression
    • mengurangkan peluang mendapat kelahiran pramatang
Kekurangan Omega 3 sewaktu mengandung mengundang beberapa risiko. Bayi dalam kandungan 'mengambil' Omega 3 daripada makanan yang si ibu makan, yang disalurkan terus melalui uri. Namun begitu, jika Omega 3 daripada pemakanan si ibu tadi tidak mencukupi, Omega 3 yang disimpan dalam badan si ibu akan mula 'ditarik' oleh bayi... Omega 3 si ibu ini disimpan di bahagian otak.. Akibatnya, si ibu boleh kehilangan sehingga 3% sel otak! 


    "Taking Omega 3 during pregnancy has also been proven to help you and your baby out in the long run. Recent studies were performed on infants who were exposed to adequate levels of Omega 3 while in the womb. These babies showed advanced attention spans and greater visual acuity than non-exposed children. Their development was also two months ahead of non-exposed children."
Omega-3 supplements are available but check to make sure that your supplements are not made from fish livers. The liver can contain high amounts of retinol vitamin A, which has been linked to birth defects. Omega-3 supplements not derived from fish livers but rather from the body of the fish are less likely to contain this type of vitamin A. 


Saya sarankan ibu-ibu mengandung, terutama sekali yang dah masuk 2nd dan 3rd trimester agar menambah Shaklee OmegaGuard dalam menu harian anda kerana khasiat seperti yang dinyatakan di atas. Ia juga selamat untuk ibu mengandung kerana ia tidak diperbuat daripada hati ikan (seperti cod liver oil).
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:

sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...