Followers

Friday, October 28, 2011

Jom Solat Sunat Dhuha!


Assalamualaikum!


Sempena hari Jumaat yang mulia ini, saya just nak share tentang solat Dhuha - cara pelaksanaannya,doanya dsb. Anak sulung saya pun diajarkan doa Dhuha di sekolah. Alhamdulillah.. walaupun tak hafal sepenuhnya lagi, tapi dapatlah dalam 70%. =)






Ruang waktu dan waktu afdal 
Sesuailah dengan namanya dhuha yang bermaksud pagi. Jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fikah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing yakni kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya dapat difahami bahawa batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7 pagi hingga 1 petang.
Berkenaan waktu afdalnya pula iaitu ketika sinar matahari kian panas berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. Rasulullah s.a.w. menjelaskan: “Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).
Justeru, waktu sedemikian eloklah dilaksanakan solat tersebut, apatah lagi pada saat itu badan memerlukan ‘rehat sebentar’ setelah penat bekerja. Maka disarankan juga sekiranya masa tersebut diisi sekadar empat hingga lima minit dengan sujud menyembah Ilahi sama ada di rumah atau di tempat kerja dengan syarat tidak mengetepikan perkara-perkara atau urusan yang wajib dan utama daripada yang sunat.
Cara melaksanakannya 
Banyak bahan media cetak yang boleh dirujuk bagi mengetahui cara melakukan solat sunat Dhuha ini merangkumi bacaan-bacaan dalam solat hinggalah dalam sujud dan doa setelah selesai ibadat tersebut.
Cuma secara asas dan mudahnya berdasarkan hadis-hadis Nabi, solat sunat Dhuha ini dilakukan seperti solat-solat lain, cuma bacaan yang dianjurkan Baginda s.a.w. selepas al-Fatihah, menurut hadis yang disampaikan oleh Uqbah bin Amir, ialah surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. (Riwayat al-Hakim)
Namun begitu, perkara (bacaan dalam solat) ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statikMaka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan tertentu. Apa yang penting, solat tersebutdiniatkan dengan betulsyarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya. Begitu jugalah dengan doa selepas solat tersebut.
Doa yang disarankan
“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”




* Coretanku

Kepada orang yang tidak menghafal surah-surah yang disarankan iaitu 
surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. Bacaan solat boleh dibaca apa-apa surah yang penting niat kita adalah IKHLAS untuk Allah SWT, bukan kerana berkehendakkan harta dan rezeki yang banyak tetapi salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah…

Kita rujuk kepada Hadith Qudsi yang mengatakan, Firman Allah, “ Wahai anak-anak adam (sebut-sebutkan) zikirkan akan AKU selepas sembahyang subuh barang sekejap dan selepas sembahyang asar barang sekejap, maka AKU cukupkan engkau apa yang ada diantara dua waktu tersebut maka apabila naik matahari sembahyang dhuha sebanyak lapan rakaat”
Pada rakaat pertama bacalah ayatul kursi kerana ayutul kursi terlalu banyak keistimewaannya, semasa suruh itu diturunkan beribu-ribu malaikat sebagai perantaranya. Didalamnya juga terkandung KURSI (kerajaan) ALLAH yang sangat besar meliputi 7 lapisan langit dan bumi. Ada 95 buah hadish yang menerangkan akan fadhilat ayutul kursi.
Rakaat kedua bacalah surah Al-Ikhlas sebab surah Al-Ikhlas merupakan 1/3 dari Al-Quran. Surah yang cukup besar maknanya sebab mengandungi sifat-sifat Allah yang Esa dan siapa Allah yang sebenar iaitu yang tidak beranak juga tidak diperanakkan dan tidak ada yang serupa denganNYA. Dua surah ini sudah cukup bagi yang tidak menghafal surah yang disarankan.
Berkenaan doa… boleh baca doa mana-mana yang berkaitan tetapi lebih afdal baca doa solat dhuha yang khusus… doa itu sememangnya cukup baik dan sempurna untuk memohon keberkatan rezeki dari ilahi… Manakala bilangan rakaat pula adalah mengikut kemampuan. Bila masa terhad dengan kerja seharian boleh dilakukan dengan 2 rakaat dan bila waktu cuti lakukanlah dua-dua rakaat sehingga 4, 6 atau 8 rakaat dan boleh sehingga 12 rakaat. semua mengikut kemampuan…


Amal yang sedikit dan istiqamah (berterusan) adalah lebih baik dari amal yang banyak tetapi jarang-jarang… fikir-fikirkan… semoga dengan membudayakan solat dhuha, kita akan lebih disayangi oleh Allah SWT dan sentiasa dalam naunganNYA.. ameennn…


Selamat beramal dan semoga amalan kita diterima-Nya. Aminn..



Aini Hayati Luey
ID Shaklee : 852412
emel : ainihayati[at]gmail.com
h/p: 012-2897359
COD : Putrajaya

Thursday, October 27, 2011

Kesan Akibat Kekurangan Vitamin D

Assalamualaikum!


Tahukah anda, vitamin D bukan sahaja baik untuk tulang anda (membantu penyerapan kalsium), tetapi ia juga baik untuk kesihatan jantung, mengurangkan risiko kanser, depression dan macam-macam lagi..


Di sini saya share satu artikel tentang Vitamin D...


Sumber : WebMD



Vitamin D and Your Bones



Vitamin D allows your body to absorb calcium. Without it, your bones can become brittle and weak. In adults, too little vitamin D can lead to malformed bones and osteoporosis.  In children, vitamin D deficiency once caused many cases of rickets, a bone disease and a major public health problem in the U.S. Fortifying the milk supply with vitamin D virtually eliminated the disorder.
Shown here is a normal spongy bone matrix.

Vitamin D for Heart and Mind



Low blood levels of vitamin D may have effects beyond your bones. Studies find a greater risk of heart problems and a greater risk of depression in older adults with low levels of vitamin D. And though it's not clear why, people taking a vitamin D supplement were 7% less likely to die than those who didn't take a daily supplement in one study. In children, researchers have found more severe asthma when vitamin D levels are low.





Who's at Risk for "D" Deficiency?




Studies find vitamin D deficiency can affect adults, infants, children, and adolescents. Your diet may increase your risk if it's low in milk or the foods that naturally contain vitamin D, such as salmon and eggs. Most people with low blood levels of vitamin D don't notice any symptoms. Others risk factors include:
  • Obesity
  • Digestive disorders like celiac disease
  • Older age (50+)
  • Some medications

Blood Pressure and Vitamin D


The combination of high blood pressure and vitamin D deficiency could be deadly. In one observational study, people with hypertension and a vitamin D deficiency were twice as likely to have a cardiac event than other people in the study. The lack of vitamin D was not linked to cardiovascular problems in those without hypertension.

Vitamin D and Breast Cancer


Low vitamin D may worsen the prognosis for women with breast cancer. In one study, women deficient in vitamin D when they were diagnosed had a 94% greater chance of the cancer spreading. They also had a 73% greater chance of dying over the next 10 years. Other studies suggest that vitamin D may even offer protection against developing breast cancer.

Vitamin D and Other Cancers


Vitamin D may offer some protection against at least two other cancers: colon cancer and prostate cancer. But vitamin D isn't a magic bullet. The cancer-fighting benefit may be limited to people who are otherwise healthy, not overweight, and exercise.

Vitamin D and Weight Gain


After menopause, most women gain weight until they reach their mid 60s. There is evidence, though, that taking a vitamin D and calcium supplement may slow that weight gain. In one study, women who were not getting enough of those two nutrients at the start were 11% less likely to gain weight and more likely to maintain their weight or even lose weight as a result of taking the supplement.

Vitamin D and Children


Evidence shows that children who get adequate vitamin D, either from the sun or from supplements, may have a reduced risk of developing type 1 diabetes. Studies also link inadequate vitamin D to more severe childhood asthma. Children with asthma who have low vitamin D levels have more hospitalizations and use more asthma medications.

How Much Vitamin D Do You Need?


How much vitamin D you need depends on your age and risk factors. The recommended dietary allowance is 600 IU per day for adults up to 70, and 800 IU for ages 71 or older. Some researchers have suggested much larger doses of vitamin D for a variety of health benefits, but too much may harm you. Above 4,000 IU per day, the risk for harm increases, according the Institute of Medicine.

Kalau nak tau, Shaklee Ostematrix dilengkapi dengan vitamin D untuk keperluan harian anda. Jadi, tak perlu lagi nak fikir amik tambahan vitamin D kalau dah amik ostematrix. ;) 


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:
sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey

Tuesday, October 25, 2011

Rahsia Terbesar Pn Norita untuk Perbanyakkan Susu

Assalamualaikum,

Sambil jalan-jalan (blog-walking).. terjumpa satu artikel menarik.. Rahsia yang bukan lagi rahsia. hehe... Good for sharing, especially ibu-ibu yang menghadapi masalah kemerunduman hasil produksi...

Sumber: Anakkuwiraku 

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ada seorang teman terkejut bila mendapat tahu saya dapat menyusukan Addin sehingga 3 tahun lebih....walhal saya ada teman yang menyusukan anaknya sehingga 4 tahun setengah. Sebenarnya ada rahsia terbesar untuk memastikan susu ibu itu banyak dan berterusan....
Saya sendiri baru menyedari hakikat rahsia ini. Memang nampak pelik tetapi saya melaluinya dan ramai sahabat2 saya juga melaluinya....

Rahsia #1 ( Rahsia Utama)
Pastikan pengambilan makanan waktu utama ( sarapan, makan tengah hari dan dinner) adalah lengkap dan seimbang.
- makanan inilah yang diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan susu.
Ada ibu2 yang sangat takut untuk mengambil makanan berat kerana dikhuatiri gemuk maka golongan ini akan makan sekadar memastikan perut tidak lapar. Mereka ini hanya melengkapkan makanan harian tanpa memikirkan keseimbangan zat yang diambil...dan kemudian golongan ini akan mula bertanya mengapa berat anak saya tidak naik ye????

Rahsia #2
Banyakkan minum air- sebanyak mana hanya diri anda yang mengetahuinya. Namun ianya tidak boleh dipandang remeh. Susu itu sendiri dalam bentuk cecair maka air sangat penting. Air penting untuk menyahkan segala toksin dalam badan maka si ibu yang sihat akan menghasilkan susu yang berkualiti!

Rahsia #3
Pengambilan supplement adalah sangat-sangat penting. Saya tekankan sekali sangat penting. Mengapa? Kerana ianya banyak membantu agar tubuh menjalankan sistemnya dengan baik. Pengambilan supplement banyak membantu agar metabolisme badan seimbang ... sebagai contoh pengambilan b complex membantu sistem tubuh berada di dalam keadaan tenang dan rehat. Susuibu akan lebih mudah terhasil dengan keadaan si ibu gembira dan tenang berbanding runsing dan keletihan. B Complex juga berfungsi sebagai pemecah gula dalam sistem tubuh maka ianya sangat penting bagi memastikan seseorang tidak gemuk atau mudah menghidap penyakit seperti kencing manis.
Pengambilan Omega sangat membantu agar lemak yang diambil dari pemakanan seharian tidak mendatangkan kemudaratan. Ianya membantu memecahkan lemak di dalam tubuh si ibu dan secara langsung akan meningkatkan kadar DHA dalam susuibu. Selain itu contoh lain yang boleh saya beri ialah pengambilan alfalfa sebagai peransang kepada tubuh untuk menghasilkan susu dan ternyata ianya sangat berkesan! Sebenarnya banyak lagi kebaikan vitamin namun saya akan mudah terangkan bagi mereka yang memerlukan khidmat consultation secara intensif.

Masih tidak percaya?
Hasil kajian saya secara peribadi mendapati rata2 ibu yang merasakan dirinya hanya dapat menghasilkan susu yang sedikit atau mengalami susu merundum adalah kerana golongan ini tidak menjaga pengambilan pemakanannya. Mereka mungkin khuatir akan gemuk, maka akan mengambil makanan yang ringan ( very light) dalam semua meal.
Ada yang mengadu dengan saya, saya dah makan semua supplement yang N cadangkan namun susu saya tidak melimpah ruah... maka saya akan bertanya apakah pengambilan makan tengahari puan hari ini? Dengan nada lembut, saya makan kuih muih sahaja hari ini. Wahai temanku sayang, kita bukan hanya perlu pentingkan kuantiti tetapi kualiti.
Sebagai contoh mudah saya cuba gambarkan ... bolehkah sebatang tebu menghasilkan air tebu sebanyak satu jug? Biarpun kita menggunakan mesin yang canggih untuk memprosesnya tapi yang pasti sebatang tebu takkan dapat menghasilkan satu jug air tebu.

Saya memang seorang yang kuat makan... namun saya pastikan pengambilan supplement asas tidak saya abaikan agar makanan yang saya ambil tidak menjadi lemak mahupun lemak tepu dalam tubuh saya. Siapa yang mahu kelihatan besar bukan? Maka saya percaya ibu yang menyusukan anak ditambah dengan pengambilan supplement yang betul akan memastikan ibu itu sentiasa ramping dan kelihatan muda! Selain itu kesannya terhadap anak yang menyusu... fuuuhhh ,hanya mereka yang mengamalkan 3 rahsia besar ini sahaja yang tahu kehebatannya!


Sekian, wallah hu alam.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Bagi anda yang ingin mencuba Shaklee sebagai suplemen bagi menyokong penyusuan susu ibu anda.. boleh cuba produk terbaru Euphoria yang baruuuu saja dilancarkan. Masih panas!! Produk ini adalah hasil kaji selidik ke atas ibu-ibu menyusu... InysaAllah ia dapat memenuhi keperluan nutrien seorang ibu menyusu, mahupun yang menyusu DAN mengandung! Boleh juga dikongsikan dengan suami, ibu dan ayah... 

Produk yang diberi nama Eu-Four pack ini mengandungi 4 vitamin penting yang diperlukan oleh badan, iaitu Vitalea (multivitamin + zat besi), b kompleks, vitamin C dan ostematrix (kalsium magnesium). 


Hubungi saya untuk dapatkan vitamin Shaklee anda:
Aini Hayati Luey
ID Shaklee: 852412
sms/whatsapp: 012-2897359

COD sekitar Putrajaya; Pengeposan ke seluruh Malaysia!

** Semua testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi di sini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar perubatan.

Monday, October 24, 2011

Suplemen vs Makanan Sunnah



Assalamualaikum…
Bila menyebut makanan sunnah, biasanya dikaitkan dengan tamar (kurma), kismis (zabit), buah zaitun, halia, delima, susu, madu lebah… Hingga ada yang risau tentang pengambilan makanan seharian yang tidak mengikut sunnah.
Sunnah Rasulullah SAW adalah makan makanan yang halal dan baik untuk kesihatan, sebagaimana Allah berfirman dalam surah al-Baqarah:
Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu” (2:168)
Makanan yang baik adalah makanan yang halal dari segi sumbernya dan terbaik dari segi kualitinya, yakni mempunyai zat yang mencukupi. Kekurangan zat makanan bukan saja menjadikan seseorang itu lemah dari segi fizikal, mudah diserang penyakit, malah juga melibatkan kemampuan berfikir dan mengawal emosi.
Rasulullah bersabda:
“Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah” HR Muslim.
Ramai orang cuma makan sekadar untuk sedap dan kenyang. Cuba kita perhatikan kebanjiran restoran-restoran atau kedai-kedai atau gerai yang menyediakan makanan yang tidak berkhasiat namun mendapat sambutan yang begitu menggalakkan. Lumrah manusia akan makan mengikut apa yang dilihat di mata dan dirasa oleh hidungnya, bukan mengikut keperluan tubuh badannya. Kerana itulah ada orang yang tidak suka makan sayur, kerana mungkin sayur tak sedap.
Negara2 maju amat menitikberatkan soal nutrisi dalam makanan. Oleh itu mereka mempunyai standard RDA (Recommended Daily Value) mereka sendiri. Biasa dengar bukan, USRDA?
Malangnya, bagi kita, tidak semua orang menitikberatkan pemakanan seimbang. Lebih2 lagi dengan variasi makanan di Malaysia, yang ada macam2 jenis. Pagi-pagi makan nasi lemak, teh tarik. Kadang-kadang roti canai. Tengah hari beriani kambing. Malam cuba western food pula. Lepas tu keluar ngeteh dengan kawan-kawan pula. Tapi bila dah tua barulah berpantang itu ini sebab dah kena macam-macam jenis penyakit.
Rasulullah bersabda tentang ini:
“Perut manusia tempat segala macam penyakit, dan pencegahan itu pokok dari segala pengubatan” HR al-Dailami.
Jadi, bagaimana untuk mencegah segala penyakit? Ia bermula dengan menjaga pemakanan dan aktiviti. Antaranya…
* Makan mengikut saranan piramid makanan
piramid makanan
* Mengambil buah-buahan dan sayuran tempatan kerana masa memetik dan sampai kepada pelanggan adalah lebih singkat dan kurang penggunaan bahan pengawet.
* Mengambil makanan yang membekalkan cukup vitamin dan zat mineral.
* Makan mengikut waktu.
* Minum air yang mencukupi.
* Bersenam.
Penjagaan pemakanan bukan sekadar makan untuk kenyang, sebaliknya untuk membekalkan seluruh zat keperluan kepada tubuh. Rasulullah SAW sendiri mempunyai tabiat makanan yang baik. Oleh itu Baginda sentiasa cergas dan bersedia dalam melaksanakan tugasnya. Begitu juga dengan para sahabat yang bukan saja memikul tanggungjawab sebagai pemimpin, malah ketua keluarga, ayah, datuk, jiran, kawan, guru, imam dan sebagainya. Tanpa sokongan dari badan yang kuat dan jiwa yang mantap, kita lihat saja kualiti lelaki pada zaman ini. Buat satu kerja sudah penat, buat kerja sikit penatnya banyak, emosi tak terkawal dan sebagainya.
Jadi, makanlah yang baik-baik, pastikan keluarga kita dibekali pemakanan yang halal dan berkhasiat, yang penting ia adalah dari sumber semulajadi, sama ada dalam bentuk makanan asal atau pil vitamin ekstrak dari bahan makanan. Walaupun air tangan ibu yang terbaik dan paling berkat, namun makanan yang disuap itu yang membina fizikal dan mental anak-anak.

Aini Hayati Luey
ID Shaklee : 852412
emel : ainihayati[at]gmail.com
h/p: 012-2897359
COD : Putrajaya

Friday, October 21, 2011

Testimoni set b + ostematrix + ESP

Assalamualaikum..

Hari ini nak share satu testimoni rakan seperjuangan saya, Lieya Samsuri....

"semlm sy de training netball setelah 2 thn lbh x berkecimpung ngan sport nie..tp yg amazingnya, bgn tido pg nie, sy xrs skt bdn lgsg..normally dulu2 kalo dh lama x bersukan nie, comfirm akan skt satu bdn bile bgn tido..kali ni, alhamdulillah ok..adakah disebabkn pengambilan SHAKLEE yg sy dh amalkn selama nie..Alhamdulillah, syukur sgt.."



Apa yang beliau amalkan? Set B + ostematrix +ESP.




* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:
sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey

Thursday, October 20, 2011

Herb-lax


Assalamualaikum!

Tahukah anda, bahawa masalah sering sakit kepala, masalah kulit dan sebagainya, mungkin berpunca daripada toksin dalam badan kita... Apabila toksin ini tidak dikeluarkan dengan baik daripada badan, badan mula memberi tindakbalas negatif. Salah satu cara untuk kita atasinya ialah dengan membuat pembersihan kolon sekali-sekala.. Herb-lax shaklee adalah produk yang sangat sesuai untuk tujuan ini. Ia bertindak secara lembut dan 'natural'.

In today’s modern world, over 5 billion pounds of chemical pollutants are released into the environment that we eat, breathe and live in yearly. And, much of the food supply contains dyes, preservatives, pesticide residues, nitrates, hydrogenated oils and other agents’ known to have carcinogenic potential. So now more than ever it’s even more crucial to cleanse and detox your body occasionally.
Over time, the buildup of toxins in the body can lead to serious health problems including:
  • Frequent headaches
  • PMS
  • Joint pain
  • Fatigue
  • Skin eruptions
  • Digestive symptoms
  • Halitosis (bad breath)
  • Recurrent infections
  • Immune deficiency
All may indicate a need for detoxification.


Herb-Lax
No colon cleanse program would be complete without Dr. Shaklee’s famous Herb-Lax formula. Originally formulated in 1917, Herb-Lax has been used effectively by millions of people over the years. It’s designed to encourage a mild cleansing action to aid the body’s natural process. Herb-Lax features a blend of 9 herbs, including senna leaf, which has been used for more than 3,000 years as a natural laxative.
The herbs used in Herb-Lax are not in any way related to the artificial chemical laxatives promoted on television. Those products often irritate the tissue and pull fluid into the bowels forcing it to eject its contents. Artificial laxatives like these can weaken the organs and may causes dependencies, dehydration, and electrolyte imbalance.
Instead, Herb-Lax naturally stimulates contraction of muscles with the colon. This allows for better removal of trapped waste and shortens the transit time, giving toxins less time to harm healthy colon tissues and be reabsorbed and circulated throughout the body. Herb-Lax can help improve regularity, reduce body odor*, clear acne*, relieve constipation, expel gas from the stomach and intestines, and normalizes the colon function while it nourishes the bowel.

Menyokong Keseimbangan *




Diet yang kaya dengan serat, air yang mencukupi dan senaman yang tetap, dapat memberi sumbagan kepada pembuangan air besar yang teratur. Pada masa-masa yang tertentu, Herb-Lax yang lembut boleh membantu.
  • Julap lembut untuk kegunaan sekali-sekala*
  • Menggalakkan tindakan pembersihan yang lembut bagi membantu proses semulajadi tubuh badan*
  • Daun Senna telah digunakan secara tradisional sejak beribu tahun dahulu sebagai julap semulajadi*

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:
sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey


Sumber: allnatural; shaklee



Wednesday, October 19, 2011

Turun 20kg dalam masa sebulan?

Assalamualaikum!

Ramai yang telah merasakan keberkesanan Shaklee.. untuk ibu menyusu, jangan ceritalah.. dah banyak berpuas hati. Yang saya nak cerita ni, yang nak kuruskan badan.. Di sini ada satu testimoni yang saya jumpa di Genkimomma... Customernya berjaya turunkan 20kg dalam tempoh sebulan sahaja!! Jangan tak percaya. Ha.. baca sendiri..


Walaubagaimanapun, saya percaya.. Customer tersebut bukan amalkan suplemen semata-mata. Mesti disertai dengan pemakanan yang sihat dan gaya hidup pun sihat. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Suplemen shaklee insyaAllah dapat mempermudahkan usaha anda untuk lebih kurus dan sihat! Suplemen shaklee yang diambil oleh beliau ialah:

Herb lax - membuang segala toksin dari badan dengan lembut dan 'natural'..


Lecithin - memecahkan lemak2 berlebihan


Alfalfa - bertindak sebagai fiber untuk membuang lemak2 berlebihan tu..


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:
sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey

Tuesday, October 18, 2011

Yang Mana Satu...


Assalamualaikum!

Mungkin ada ibu-ibu yang kompius .. set mana satu yang patut dicuba untuk 'menemani' perjalanan penyusuannya.. Sebab kami di Euphoria ada tawarkan 3 set berbeza mengikut keperluan ibu-ibu menyusu, iaitu :

Set B


Set E

Set B 
 


Set 3M



Secara ringkas saya jelaskan,



Set B ialah untuk ibu yang tiada masalah penyusuan. Ianya lebih untuk memperkayakan susuibu dengan zat dan nutrisi semata-mata. Apa yang ada dalam set B ? Vitalea with iron formula, Vitamin B, Vitamin C dan Alfalfa. Memang khas untuk mereka yang tiada masalah penyusuan. Vitamin B lebih kepada keperluan pertumbuhan otak dan emosi, Vitamin C fokus on imun sistem, Vitalea demi pertumbuhan dan pembesaran secara lengkap dan menyeluruh manakala Alfalfa sebagai peransang demi membantu mempercepatkan penghasilan susuibu disamping membantu mengurangkan masalah eczema sekiranya si bayi mengalami masalah tersebut.



Set E lebih kepada ibu yang ada kekangan untuk lengkapkan keperluan kalsium dalam diet harian. Kalsium Shaklee lebih dikenali dengan nama Ostematrix adalah formula lengkap kalsium, magnesium dan vitamin D. Set E ialah set B ditambah dengan ostematrix.
Siapa yang perlu set ini? Ibu yang mengalami kemerunduman susu setiap kali PMS. Selain itu set ini membantu si ibu cergas, bertenaga walau kurang tidur selain diperlukan untuk tulang bayi serta pembentukan gigi si kecil. Walaubagaimanapun, set B + ESP juga sangat bagus diamalkan sekiranya si ibu punya masalah penghasilan susu yang lambat serta bayi mudah lapar.




Set 3M
Set ini mengandungi Set B , ESP dan Ostematrix. Siapa yang perlu amik set ini?
Set ini digalakkan kepada ibu yang ada masalah penyusuan,
si ibu yang nak mula menyimpan stok,
si ibu yang mahukan anaknya mudah lena waktu malam dan
ibu yang sedang relaktasi atau induce lactation.
Masalah penyusuan yang dimaksudkan ialah, si ibu menghadapi masalah penghasilan susu walau telah melakukan perahan setiap 2 jam dan minum air sekurang-kurangnya 3L sehari... maka set ini membantu membaiki mana-mana kekurangan atau lohong zat yang diperlukan oleh badan agar tubuh si ibu dapat berfungsi dengan baik sekali.


Sila dapatkan khidmat konsultasi sebelum anda membeli mana-mana set di atas. Pastikan anda mendapat ilmu dan maklumat yang selengkapnya sebelum membeli.


sumber : Anakkuwiraku

Dari pengalaman saya sendiri, saya mulakan dengan Set B.. Masa tu Fikry baru 6-10 bulan kot? Tak ingat pulak.. Tapi masa tu susu dah mula slow down. Saya amik Set B, alhamdulillah dalam tempoh seminggu dah nampak improvement. (di samping pam secara konsisten, minum air 3L sehari dan sabarrr..)


Slowly saya cuba pula ESP. Alhamdulillah, pada Fikry berumur 1 tahun 6 bulan ni, memang terasa khasiat dan kebaikannya. Susu pun alhamdulillah sentiasa ada... walaupun tak lah semeriah dulu-dulu. Tapi, kalau termiss feeding, memang rasa macam nak bengkak B. Baru-baru ni Fikry tak sihat. Minum pun main-main jer. Alhamdulillah, dapatlah saya buat stok extra 3 feeding dalam masa 3 hari lepas... Kesempatan semasa kesempitan..



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:
sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey

Monday, October 17, 2011

Tanda-tanda Badan Kekurangan Protein



Assalamualaikum!


Adakah anda mengalami simptom2 berikut :
  1. Kulit wajah yang kusam?
  2. Wajah penuh dengan tompokan bekas jerawat yang hitam?
  3. Bekas gigitan nyamuk yang akhirnya menjadi kudis dan meninggalkan kesan ?
  4. Rambut sering gugur?
  5. Lemah dan tidak bertenaga?


Risiko Kekurangan Protein (umumnya):
  1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
  2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
  3. Liver (penyakit hati)
  4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
  5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
  6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
  7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
  8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
  9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
  10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
  11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
  12. Irritability (Badan menggeletar)
  13. Fatigue (Letih lesu)
  14. Weakness (Lemah)
  15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
  16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
  17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan


    Dikongsikan beberapa testimoni :




    Energizing Soy Protein (ESP) sangat disyorkan kepada anda yang menghadapi masalah-masalah yang dinyatakn di atas. 

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

    Boleh hubungi saya melalui:
    sms: 012-289 7359
    emel: ainihayati[at]gmail.com
    fb: Aini Hayati Luey

Thursday, October 13, 2011

Isu panas!! Vitamin E meningkatkan risiko kanser Prostat ???????

sumber 

"Saya memang amalkan makan vitamin E sejak dulu lagi, sebab saya tahu kebaikannya. Vitamin E Shaklee mahal la dan pada saya semua vitamin E sama sahaja"  
 ...ini adalah antara jawapan ringkas salah seorang customer saya baru-baru ini apabila saya mencadangkan mencuba pengambilan Vitamin E Shaklee.

Bila baca tajuk atas entry tersebut pasti pengamal Vitamin E terutama para suami akan jadi gundah gulana memikirkan risiko yang bakal dihadapi. Memang ada kebenaran pada kata-kata itu dan saya tidak menafikannya. Ini kerana ada bermacam jenis vitamin E dalam pasaran.


Melalui bahan bacaan saya dari penulisan Dr Bruce Miller, kita perlu tahu apakah ciri-ciri vitamin  E yang selamat diambil bukan dalam jangka masa pendek tetapi juga dalam jangka panjang.



Saya cuba scan buku yang telah dialih bahasa dalam Bahasa Melayu demi memudahkan pembacaan kalian.




dan PALING PENTING PERLU TAHU KEPENTINGAN LABEL PADA BOTOL

* klik pada gambar untuk lebih jelas.
Vitamin E Shaklee terdiri daripada Vitamin E d-alpha tocopherol concentrate and d-alpha tocopheryl acetate selain lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].

Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.

Sekiranya anda pengamal vitamin E selain jenama Shaklee, pastikan juga anda membeli vitamin selenium supaya vitamin E anda dapat berfungsi dengan lebih baik.
Sama seperti Vitamin A, kita tidak boleh mengambil Vitamin A berlebihan kerana ia boleh mengakibatkan toksik kepada badan melainkan kita mengambil vitamin Pro- Vitamin  A seperti Beta Carotene yang mana ia hanya akan ditukar kepada vitamin A bila diperlukan saja.

Makanlah vitamin E bersumber semulajadi dan ini boleh dilihat pada label botol vitamin anda sama ada ia 'd' atau 'l'.

Bagi yang bertulis pada label dengan 'd' ini bermakna ia adalah sumber asli. Manakala 'l' adalah sumber tiruan atau sumber kimia. Mengapa perlu memilih sumber asli? Supaya lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber tiruan atau sumber kimia kerana jika tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudan hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan.


Mungkin anda merasakan vitamin E Shaklee mahal berbanding vitamin E di luar sana [ dalam pasaran] tetapi kita perlu tahu nilai yang kita bayar. Vitamin E Shaklee adalah bersumberkan asli dan lengkap dengan selenium.


Adakah kerana hendak jimat hari ini anda menanggung risiko yang besar kemudian hari?  


Renung -renungkan...... 


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:

sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey

Monday, October 10, 2011

Muhasabah diri - mari ubah nasib diri...

Assalamualaikum!

Mari kita bermuhasabah diri sikit pagi ni.. Artikel untuk dikongsi bersama:


Mungkinkah pengambilan vitamin untuk penjagaan kesihatan benar-benar  trend masa kini? Dikatakan ramai ibu yang menyusu anak sedar tentang kepentingan vitamin bagi memastikan diri mereka sihat serta anak mendapat khasiat vitamin tersebut melalui susuibu. Namun bagi ibu-ibu yang baru dengan dunia penyusuan akan membuat kesimpulan mungkin vitamin ini boleh membantu mereka menambah produktiviti susu mereka tanpa memahami konsep sebenar penyusuan. Semakin hari ianya berlarutan dan pengambilan vitamin untuk penyusuan menjadi trend kerana si ibu menganggap vitamin itu yang banyakkan susu mereka sehingga menimbulkan banyak reaksi.


Walau bagaimanapun , sebenarnya secara peribadi saya yakin ramai ibu-ibu yang mengambil vitamin adalah untuk kesihatan diri mereka kerana ingin terus berjuang dalam penyusuan susuibu buat bayi mereka. Mungkin hanya segelintir yang membuat tanggapan vitamin itu yang membanyakkan susu mereka ditambah mereka masih baru dalam dunia penyusuan susuibu.Meminjam kata-kata seorang ibu ini :         


supplement tu bukan lah menjana kepada penambahan hasil susu, tapi menjana khasiat pada yang memakannya. Dengan keadaan kita ibu2 yang bekerja dan bekerjaya sampai kadang2 skip makan dan ambil maknan yg sambil lewa, maka adalah penting sekiranya kita ambil suplement sebagai sumber pemberi tenaga juga vitamin lengkap untuk diri kita sendiri.. tak kira lah dari produk mana sekali pun.. secara tak langsung vit yg kita perolehi ni dapat juga di salurkan terus kepada anak kita melalui susu ibu.. Memang lah betul sumber semula jadi adalah vitamin yang paling bagus dan terbaik untuk kita.. tp kalau makan pun dah mcm2, n belum tentu completenya dengan zat2 yang sepatutnye.. tak guna juga kan?? apa pun, tepuk dada tanya lah selera.."      


Ramai ibu yang bekerjaya hari ini mendapati pemakanan mereka tidak teratur apatah lagi untuk memenuhi keseimbangan yang dicadangkan dalam piramid makanan, maka pengambilan vitamin membantu mereka sihat, ceria, bertenaga dan mampu meneruskan pekerjaan rumah selepas pulang dari kerja. Maka keperluan vitamin adalah keutamaan demi memastikan mereka dapat meneruskan perjuangan dalam penyusuan secara tidak langsung.Allah telah berfirman di dalam Al-Quran: 


“….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….” (Ar-Ra’du:11)


Bagi ibu-ibu yang sedang struggle untuk menjayakan penyusuan, peganglah kepada 4 perkara ini:

Pertama, IKHTIAR, ALLAH memberikan kepada kita tenaga, akal fikiran, dan perasaan yang merupakan proses untuk ikhtiar, berusaha, berjuang, bekerja, dan bergerak. Kita dianjurkan untuk selalu berikhtiar, berjuang, sabar dalam ikhtiar. Mahasabah diri dan memperbaiki keadaan dengan berjihad. Sebagaimana yang dijelaskan dalam Al-Qur’an : “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum,kecuali kaum itu sendiri mengubah keadaan dirinya.” (Al-Ra’du [13]:11)

Kedua DOA.“Tidak ada yang mampu mengubah qadhanya ALLAH kecuali doa.” (H.R. Tirmidzi)Doa yang dimaksud dalam hadits di atas adalah doa yang ikhlas dan sungguh-sungguh. ALLAH menegaskan dalam firman-Nya; “Berdoalah kalian kepada-Ku, niscaya doa kalian Aku mahkbulkan.” (Al-Mu’min [40]:60)

ALLAH sangat senang menatap hamba-Nya yang mengemis, merayu kepada-Nya, memohon kepada-Nya, agar Dia campur tangan dalam urusan kita. Menangis dalam berdoa. Puncak kekhusyukan doa adalah saat kita berdoa sambil menangis. Kerana khusyuk, mereka menangis, karena menangis mereka bertambah khusyuk. Berdoa saat sujud, karena itu adalah posisi yang terbaik untuk berdoa. Oleh kerana itu, perbanyaklah berdoa saat sujud.

Ketiga, KHUSNUZHAN (berbaik sangka) “Aku bagaimana prasangka atau praduga hamba-Ku.” (H.R. Bukhari) Baik sangka merupakan akhlak yang terpuji, ada hikmahnya, dan banyak kebaikannya. Kita harus selalu berbaik sangka bahwa dalam setiap peristiwa ada rahmat ALLAH. Subhanallah! Dengan berbaik sangka bahwa di balik sakit ada rahmat, di setiap musibah ada hikmah dan di dalam kematian ada ridha ALLAH, maka kita akan bertambah dekat dengan Allah. Dengan baik sangka, takdir itu akan menjadi lebih baik, akan diterimanya dengan ikhlas, dan percaya bahwa takdir itu merupakan qudrah dan iradah Allah. Semua takdir yang diberikan oleh Allah adalah yang terbaik. Hanya saja kita sering melihatnya dengan nafsu dan emosi. Sedangkan dalam nafsu ada dunia, dosa, dan kepentingan-kepentingan sesaat yang menyebabkan kita tidak nyaman melihat takdir dan selalu menyalahkan.

Keempat, TAWAKKAL kepada ALLAH s.w.t., Setelah kita berikhtiar, berdoa dan berbaik sangka kemudian yang terakhir kita harus tawakkal.Allah berfirman dalam Al-Qur’an:

“Siapapun yang menyerahkan urusannya kepada Allah (Setelah ia berikhtiar, berdoa dan berkhusnuzhan) niscaya Allah akan mencukupi kebutuhannya (urusan berikutnya adalah urusan Allah).” (At-Thalaq [65]: 3)Allah sangat senang terhadap hamba-Nya yang setelah berjuang dengan maksimal, lalu ia menyerahkan sepenuhnya kepada Allah, apa pun yang diberikan Allah ia terima dengan lapang dada. Allah berfirman dalam Al-Qur’an: “Allah senang/cinta/sayang kepada hamba-hamba-Nya yang menyerahkan urusannya kepada Allah.” (Ali-Imran [3]: 159)

Sebagai manusia kita tidak ada apa-apanya, lemah, dan dha’if. Karena itu, setelah berikhtiar kita serahkan segalanya kepada Allah. Usaha wajib, tapi Allahlah yang menentukan hasilnya. Apa pun keputusan Allah, itulah yang terbaik.

Maka pada saya, mereka yang amalkan vitamin hanyalah kerana mereka ingin mengubah nasib mereka kepada yang lebih baik. Tidak dinafikan kelebihan pengambilan vitamin atau sesetengah produk milk booster memang mempengaruhi kepekatan susuibu kerana pengambilan supplement meningkatkan kepekatan darah namun biarlah ianya menjadi rahsia pencipta. Bagi yang diberi kelebihan merasa nikmat ini dimana mereka mendapati susu pekat membuatkan anak mereka kenyang ditambah banyak urusan lain dapat dilakukan apabila anak tidur nyenyak merupakan satu anugerah ALLAH semata-mata bukanlah disebabkan oleh vitamin atau milk booster tadi.

Maka balik kepada diri individu, mengapa mereka mengambil vitamin. Mereka pastinya mempunyai sebab tersendiri untuk mengambilnya. Seperti yang pernah saya nyatakan dalam entry2 saya sebelum ini, jika kita tidak mampu membeli rumah banglo mewah maka jangan kita pandang serong pada yang memiliki banglo mewah. Malah jika kita menaiki kereta ke tempat kerja, jangan dihina mereka yang menaiki bas. Setiap orang punya kemampuan tersendiri. Sama juga dalam hidup ini....hati perlu bersih, baru rezeki akan datang. Tidak perlu cemburu pada hasil orang lain tetapi jadikan inspirasi untuk kita lebih maju. Iri hati dan dengki adalah penyakit hati yang lambat laun akan menutup banyak pintu rezeki dan rahmat ALLAH. 

* jom ubah nasib kita...jadikan hari ini lebih baik dari semalam. Letakkan usaha. 

Jika anda mempunyai kekangan bajet untuk mendapatkan full pack vitamin Shaklee, saya turut menyediakan trial pack untuk anda. Boleh hubungi saya untuk mendapatkan pek ini yang hanya ditawarkan oleh blog ini, tanpa melibatkan pihak syarikat.

Aini Hayati Luey
ID Shaklee : 852412
emel : ainihayati[at]gmail.com
h/p: 012-2897359
COD : Putrajaya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...