Followers

Wednesday, August 17, 2011

Vitamin Wajibbulghunnah - Vitamin C :p

Assalamualaikum!
Pagi-pagi lagi dah loqlaq la ibu hari ni. huhu.. Semangat ni siapkan anak nak gi skool (setelah lama amik cuti sendiri) .. Last-last bila nak kuar rumah, hairan tengok kenapa lengang je kawasan depan sekolah anak?? Dalam hati dah terdetik.. adoila... Tapi pergi jugak ni ke sekolah anak... Confirm! Pintu pagar berkunci.. Hari ni Selangor cuti Nuzul Qur'an daaa.. Lupa pulak rumah den kat Selangor.. Takpelah along, esok boleh gi k. Huhu...

Cukup selingan pagi ni. Entri ni actually nak share pasal vitamin-wajib- ada-di-setiap-rumah. Rasa-rasanya, dari kecik lagi, vitamin yang memang biasa diambil oleh kita mesti at least vitamin C. Ha.. betul tak? betul tak? Masa zaman kanak-kanak sekurang-kurangnya, mak kita mesti ada suakan vitamin C perisa oren ke, perisa anggur ke.. minyak ikan ke... Ini semua tak lain tak bukan, untuk mempertingkatkan antibodi kita. 

Jom baca apa kebaikan vitamin C...

Credits : Cery, Azrin
Vitamin C atau Asid Askorbik amat bermanfaat pada kesihatan manusia. Semua orang tahu bahawa Vitamin C boleh membuatkan kulit menjadi cantik dan licin. Benarkah begitu?
  • Vitamin C membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Perkataan kolagen itu sendiri berasal dari Yunani yang bererti lekat atau bersifat sebagai pelekat.Sebab itulah si pengamal akan mendapati kulitnya lebih licin, tegang dan cantik, dan luka cepat sembuh kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.

  • Vitamin C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak. Sebab itulah mereka yang menghidap darah tinggi amatdigalakkan mengambil vitamin C bagi mengelakkan stroke dan jantung tersumbat.

  • Detoksifikasi. Vitamin C berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk.

  • Kita digalakkan mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran lima kali sehari. Namun kekangan masa dan tekanan kehidupan masa kini menyebabkan vitamin C tidak dapat diserap oleh badan secara optimum dan lebih banyak keluar melalui air kencing. Menurut Dr Bruce Miller, dos yang dicadangkan ialah 500mg sehari iaitu bersamaan 7 setengah biji Oren.
Tapi, dalam banyak-banyak vitamin C, kenapa Vitamin C shaklee menjadi pujaan hatiku?




Apa yang membezakan Vitamin C jenama Shaklee dgn yang lain2?

Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara. Sustained Release Vita-C mengandungi:
  • Kandungan Vitamin C yang tinggi.
  • Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.
  • Formulasi yang membantu mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah *


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Boleh hubungi saya melalui:

sms: 012-289 7359
emel: ainihayati[at]gmail.com
fb: Aini Hayati Luey

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...