Followers

Saturday, February 19, 2011

Parenting tips

Salam,

Tempoh hari, saya menghadiri parenting course yang dianjurkan oleh tadika anak saya Dzul Iman. Di Dzul Iman, mereka menggunakan kaedah khalifah dalam mendidik kanak-kanak. So far, alhamdulillah... nampak perubahan positif pada diri anak saya tu. Saya tak pasti ada kaitan ke tidak, tapi semenjak dah bersekolah di situ, balik rumah dia takde nak ngadap tv aje... makan pun semakin berselera, semakin mendengar kata ibu ayah. Moga-moga perubahan positif ni berkekalan la hendaknya. 

Kita sebagai ibu bapa memang tak sepatutnya serahkan sepenuhnya tugas mendidik anak-anak kepada pihak sekolah semata-mata. Tapi, cara kita mendidik kadang-kadang tak sama dengan pendekatan yang diambil oleh sekolah anak. Saya cakap ni merujuk pada diri saya sendiri. Melalui parenting course yang saya hadiri tu, saya dapati cara saya sangat berbeza dengan cara sekolah anak saya. 

Mungkin di lain entri saya akan ulaskan lebih lanjut tentang kaedah khalifah ini. Tapi buat masa ni, saya nak kongsikan checklist yang perlu kita 'baca' setiap pagi...

kiutkan baby ni.. model anak yang soleh.. hehe

Parenting Tips Khalifah Training

  • I am raising my child to be a successful vicegerent (Khalifah) of Allah, who will help create a truly Islamic World.
  • Today I will try my best to know and understand all the influences upon my child's development.
  • Today I will try my best to help my child understand the power of negative influences to take him/her away from Allah, and the power of positive influences to take him/her to Allah.
  • Today I will try my best to shield my child from the power of the negative influences to take him/her away from Allah.
  • Today I will try my best to enhance (increase) the power of the positive influences upon my child to take him/her toward Allah.
  • Today I will try my best to notice some positive things my child does or says, and tell him/her how much those things are appreciated by me and by Allah.
  • Today I will try my best to say nothing negative to my child. Even if I have to correct my child's wrong behavior I will try my best to find some positive way to do so.
  • Today I will love my child unconditionally, but I will try my best to express that love at times which are most beneficial to my child.
  • Today I will try my best to be an example of a good and right human being (Muslim) for my child.
  • Today I will pray for Allah's help that I can be a good parent for my child.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...